Hurtiglenker

 

Du er her:

  • Forsiden
  • Bærekraft - en hot trend i restaurantbransjen i 2010 - nye, miljømerkede servietter hjelper restauranter å styrke innsatsen for miljøet

Verktøylinje

 

Bærekraft - en hot trend i restaurantbransjen i 2010 - nye, miljømerkede servietter hjelper restauranter å styrke innsatsen for miljøet

Ifølge en fersk undersøkelse fra National Restaurant Association* kommer miljøvern og bærekraftig utvikling til å bli en sterk trend i restaurantbransjen i 2010. Tork, et globalt varemerke fra SCA, fortsetter arbeidet med å produsere produkter som bidrar til å skape et bærekraftig samfunn. Interfold-serviettene fra Tork ble nylig sertifisert under EUs miljømerkeordning.

 I restaurantbransjen er det i dag en økende forståelse for hva næringen selv kan bidra med for å skape et bærekraftig miljø.Et eksempel på dette er at et økende antall restauranter som ønsker å imøtekomme gjestenes krav om langsiktige miljøløsninger, stiller krav om miljøsertifiserte produkter. 

"Dagens gjester blir stadig mer krevende.De forventer at restaurantene tar dette med miljø og bærekraft alvorlig.Vi har med stor glede registrert en økende interesse fra restauratører som vil bidra til å skape et bedre miljø.De har forstått at også de kan gjøre noe, for eksempel gjennom sine valg av råvarer eller gjennom de papirserviettene og tørkematerialene de kjøper inn," sier Karin Carlsson, seksjonsleder hos Miljömärkning Sverige AB, som er det kompetente organ for merking av Interfold-servietter.

Tork har jobbet målbevisst i flere år å få sine produkter sertifisert i henhold til EUs miljømerkestandard.Kravene for sertifisering dekker flere områder, blant annet hvordan råvaren blir produsert, energibruk under produksjonen, de aktuelle produksjonsprosessene og hvordan produktet kan resirkuleres.Produkter fra Tork som er sertifisert i henhold til EUs miljømerkeordning, hjelper bedrifter til å ta det steget som skal til for å få sin egen sertifisering og dermed redusere innvirkningen på miljøet.

De 10 tydeligste trendene i restaurantbransjen i 2010 i henhold til National Restaurant Association:

1 Lokalt dyrkede råvarer

2 Kortreist kjøtt og sjømat

3 Bærekraftig utvikling

4 ”Bite-size”-/minidesserter

5 Lokalt produsert vin og øl

6 Ernæringsmessig balanserte barneretter

7 Halve porsjoner/mindre porsjoner til lavere pris

8 Opprinnelsesmerkede ingredienser

9 Bevissthet om glutenfri mat/matallergier

10 Bærekraftig sjømat

 

 "Ved å bruke EU-miljømerkede produkter fra Tork, viser brukeren tydelig at han tar miljø og bærekraft på alvor.En slik bevisst holdning styrker selskapets troverdighet og merkevare," sier Line Pedersen, Produkt-og markedssjef SCA, for Tork.

Hvis du vil ha mer informasjon eller bilder, kan du kontakte:

Line Pedersen, Produkt og Markedssjef, SCA Hygiene Products AS
Tlf: 22 70 62 26 Mobil: 934 66 357 ,E-post: line.pedersen@sca.com. For produktinformasjon kan du besøke www.tork.no

Karin Carlsson, seksjonsleder i Miljömärkning Sverige AB.Telefon:+46 (0)8-5555 2423, Mobil:+46 (0)707-190493 E-post:karin.carlsson@svanen.se

* National Restaurant Association.Foreningen gjennomfører årlig en undersøkelse blant profesjonelle kokker som er med i forbundet American Culinary Federation.Den siste undersøkelsen, som ble gjennomført i 2009, var basert på informasjon fra mer enn 1800 kokker.Respondentene rangerte 214 elementer etter hvor trendy de ville være i 2010.

EU Ecolabel                                                                                                              

* Miljömärkning Sverige AB * er det kompetente organ for EUs miljømerkeordning i Sverige og er den organisasjonen som har godkjent sertifisering av Torks Interfold-servietter i henhold til EUs miljømerkekrav.I Norge er det Stiftelsen Miljømerking som forvalter de to offisielle miljømerkene Svanen og EUs miljømerke Blomsten.

EUs miljømerke er en frivillig merkeordning som ble innført av EU-kommisjonen i 1992 for å oppmuntre bedrifter og produsenter til å jobbe aktivt for å redusere sin innvirkning på miljøet.Når et produkt oppfyller de kravene til bærekraft som gjelder for EUs miljømerkesertifisering, har det rett til å bære EUs miljømerke (tidligere EU-blomsten).For mer informasjon om EU Ecolabel, besøk http:http://www.ecolabel.no/blomsten/

Om Tork:                                                                                                                                             Varemerket Tork tilbyr en komplett serie produkter og tjenester innen hygiene og rengjøring for toalettrom i offentlige og private næringsbygg, helsevesenet, næringsmiddel og industrien. Tork er markedsledende i mange segmenter og businesspartner til virksomheter i over 90 land. Tork er et globalt varemerke i SCAs portefølje. For å holde deg oppdatert på de nyeste Tork-nyhetene og -innovasjonene, besøk: www.tork.no

Zigzag-bretting er et system for bretting av servietter som garanterer at gjestene får bare en serviett av gangen.


Om SCA:

SCA er et globalt hygiene- og papirkonsern som utvikler, produserer og markedsfører personlige pleieprodukter, mykpapir, emballasjeløsninger, avis- og magasinpapir og heltreprodukter, med en omsetning på ca. 10,5 milliarder euro.SCA-gruppen har ca. 50 000 ansatte, med salgsvirksomhet i rundt 100 land.Hygieneporteføljen omfatter bl.a. globale merker som TENA og Tork, og regionale merker som Tempo, Zewa, Velvet, Libero, Edet, Nosotras, Familia og Drypers. SCAs hygieneløsninger finnes både i private hjem og i bedrifter over hele verden.

SCA er anerkjent som verdensledende innen bærekraftig utvikling og er rangert som et av verdens mest miljøvennlige selskaper av Corporate Knights, og som et av de mest etiske selskapene på kloden av Ethisphere Institute i 2010.

Hvis du er interessert i mer informasjon om SCA, hygiene og bærekraftig næringsvirksomhet, kan du besøke: www.sca.com

Nonfood.no. En del av Norgesgruppen.

CorePublish CMS